SOFIES VILLA
Lukk
Handlekurven er tom

Subtotal: 0,-

SALGSBETINGELSER

ORDRE BLIR SENDT SAMME DAG OG SENEST INNEN 24 TIMER.
Ved bestilling, godtar du automatisk vår ordrebekreftelse samt betingelser. Alle skal motta en ordrebekreftelse like etter gjennomført kjøp! Sjekk opp det slik at du er sikker på at du har fullført din ordre! Det hender at ordrebekreftelsen kan havne i spam/søppelmappen - så sjekk denne hvis du ikke får den! Skulle du ikke motta noe så ring oss på tlf.: 930 32 903 eller send email til: netshop@sofiesvilla.no. 


FRAKT TIL NORGE.
Små og mellomstore ordre sendes med Posten. Møbler sender vi med speditør til rimeligst mulig pris.
Fast fraktpris på kr. 49,-.
Ekstra frakt tilkommer på småmøbler, møbler, speil og bilder.


FRAKT TIL SVERIGE OG DANMARK.
Vi sender pr. tiden dessverre ikke til Sverige og Danmark.

BETALING

1. Kort betaling. 
Velger du å betale med kort blir det reserververt det beløpet du har handlet varer for! Den reservasjonen står der til ordren er pakket og klar til sending.
Transaksjonen vil ikke bli belastet med riktig beløp før varen er sendt fra oss. Vi benytter 3D-Secure betalingsløsning som er verifisert av Visa og MasterCard.
Vi registrerer ingen personlige opplysninger om din transaksjon. All informasjon foregår mellom deg og din bank.
Å betale med kort i vår nettbutikk er både SIKKERT & TRYGT!

 

2. Klarna Checkout Faktura 
Velger du å betale med Klarna Checkout Faktura sendes fakturaen på den emailen du oppga i din bestilling til deg straks ordren er sendt fra vårt   lager! Sjekk spam/søppelbøtta på din pc hvis du ikke finner fakturaen.
Skulle det være noe feil eller at du ikke har fått den så ring oss på tlf.: 930 32 903 eller send oss en email på: netshop@sofiesvilla.no.  

Kjøp nå - betal etter levering. Faktura sendes da til den e-mail samme dag som din ordre blir sendt. Sjekk din spam-mappe hvis du ikke finner den
i innboksen din! Når du betaler via Klarna faktura handler du trygt og enkelt.

Du trenger aldri å oppgi kortinformasjon og du betaler alltid etter at du har mottatt varene dine. Betalingsfrist er 14 dager.
Det tilkommer et fakturagebyr på kr 49,- når du velger Klarna Faktura. Hvis betaling unnlates legges det til et purregebyr på 61,00 kr og en forsinkelsesrente på 8.50 %.

3.Klarna Checkout Delbetaling
Dette er betalingsmåten for deg som selv vil bestemme hvor mye du ønsker å betale hver måned - du kan delbetale fra kr 95 pr mnd. Bortsett fra at du alltid får hjem varene dine før du betaler, får du også mulighet til å samle alle dine delbetalingskjøp på en og samme konto. Det betyr kun en faktura uansett antall kjøp med Klarna konto i de butikker som Klarna samarbeider med. Alle kjøpene dine samles på en konto og dermed på en og samme faktura, og du kan når som helst betale hele beløpet. 

Ved et kjøp med Klarna Faktura/Konto vil Klarna utføre en kredittvurdering, og i visse tilfeller kan en kredittopplysning forekomme. Du får da en kopi av kredittopplysningen pr post. Personopplysninger behandles i henhold til personopplysningsloven. Klarna håndterer personopplysninger for å utføre kundeanalyser, identifikasjoner, kredittvurderinger og markedsføring. Ditt personnummer er også ditt kundenummer hos Klarna.
VI HAR ORDRELEVERING TIL BUTIKKEN I DRØBAK HVER DAG OG TIL TØNSBERG HVER TORSDAG ca kl. 12.00.

4. HENTE VARENE SELV - på vårt nettbutikklager, vår butikk i Drøbak eller i vår nye butikk på Kilen i Tønsberg.
Du kan bestille varer i nettbutikkken å hente de FRAKTFRITT enten:
* på vårt nettbutikklager i Drøbak - Holtervn. 4G, 1448 Drøbak.
* vår 250m2 butikk i Drøbak - bare et steinkast unna vårt lager - Holtervn. 2A, 1448 Drøbak, mob 400 53 534.
* vår 400m2 butikk på på Kilen i Tønsberg - Halfdan Wilhelmsen alle 42, 3117 Tønsberg, mob 400 54 750.
Disse tre hentemulighetene er selvfølgelig fraktfritt!

Bestill på vanlig måte og helt på slutten av bestillingen skal du krysse av om du ønsker å hente varene enten i Drøbak eller på Kilen i Tønsberg.

Vi har ordrelevering til butikken i Drøbak hver ettermiddag og til butikken i Tønsberg hver torsdag kl. 12.00.

PRISER
Alle priser inkluderer 25% moms. Prisene er angitt i NOK.

LEVERING
Vi vil ekspedere ordren innen 24 timer etter mottagelsen.
Varene som er i nettbutikken er stort sett alltid på lager. Skulle det mot formodning skje noe i vår logistikk som gjør at varene likevel er utsolgt - vi vil da kontakt med deg, slik at du har mulighet for å annulere eller gjøre om ordren din.
Alle ordre (med noen unntak av møbler) blir sendt med POSTEN. Møbler sendes på rimeligst måte etter avtale.e-VARSLING

Du får en hentemelding både på email og pr. sms når du har vært nøyaktig med å legge inn riktig emailadresse og mobilnr.. Pakker som blir tilsendt med med eVarsling har raskere 2. varsel og et nytt 3.varsel tett opp til returdag. Avsenders navn vil fremgå i meldingen.
Hentemeldinger på papir vil ikke bli skrevet ut annet enn ved teknisk feil. Du kan skrive ut en henteseddel for pakkeproduktene og ta med deg på postkontoret for å hente sendingen eller bruke tilsendt sms.

ORDRE
Mottatt ordre er bindene. Falske ordrer vil bli politianmeldt. Svindel og annen kriminell virksomhet vil bli strafferettslig forfulgt.

PRODUKTER
Vi tar forbehold om at fargene kan avvike noe fra foto. Ved hvert produkt vil du finne mål/størrelse. Vi oppfordrer til å sjekke mål på produktene, fordi det er ofte vanskelig å oppfatte størrelsen ved kun å se på bilde. Vi tar forbehold om trykkfeil. Salgsvarer byttes ikke! Vi gjør oppmerksom på at Sofies Villa  har copyright på bilder i nettbutikken. Om du ønsker å bruke noen av bildene, ber vi deg om å sende en forespørsel først. Salgsvarer byttes helst ikke!

UAVHENTEDE PAKKER PÅ POSTEN BLIR BELASTET MED ET GEBYR PÅ KR. 500,-
Dersom kjøper ikke henter ut pakken som er bestilt, er ikke kravene i henhold til Angrerettloven ikke oppfylt.
Kjøper vil da bli belastet med kr 500,- for tur/retur frakt og ekspedisjonsgebyr.
Har vi hatt ekstra omkostninger pga at pakken er stor, vil gebyret øke deretter.
Etter 10 dagers betalingsfrist vil kravet bli sendt til vårt inkassobyrå uten videre varsel.

BYTTING.

Ønsker du å bytte en vare ringer du oss så sender vi deg en returlapp. Pakk returen godt og send den tilbake via ditt lokale postkontor/post i butikk. Fyll ut angre/returskjema. Ønsker du å bytte skriver du på hva du ønsker å bytte til. Det er smart å ringe oss for da kan vi reservere det du ønsker å bytte til.
Det raskeste er ved bytting å bestille på nytt det du ønsker for så å sende i retur med ønske om refusjon på den som ikke passer. Vi refunderer beløpet så snart vi har fått returen i hus. Vi sender en sms straks returen er utført og pengene refunderr.

Skal du returnere en/flere varer ring oss så sender vi deg ferdig frankert returlapp. Lever bare pakken på post i butikk. Vi trekker kr. 99,- i returfrakt for det beløpet som du skal ha refundert når du returnerer varer samt de kr. 49,- i ordinær frakt. Du får full sporing på den pakkelappen. Sporing er en sikkerhet for deg dersom den skulle komme på avveie. Feil fra vår side eller reklamasjon betaler vi selvfølgelig frakt. Send din ordrebekreftelse sammen med returpakken.

REKLAMASJON

Alle varer som sendes fra Sofies Villa er kontrollert slik at de ikke skal inneholde feil eller mangler.
Skulle det ha oppstått skader på varen/e under forsendelse må du ta kontakt med oss omgående slik at vi kan vurdere saken.
Det raskeste er å ringe oss på tlf. 930 32 609.
Større møbler som leveres på døren må sees over ift brekkasje på emballasje og evt anmerkes på fraktbrev! Hvis det ikke gjøres og det er skade på varen
erstattes det ikke fra hverken speditør eller oss.

 

ANGREFRIST 
Vi ønsker kun fornøyde og glade kunder. Så skulle du komme til å angre på kjøpet eller bytte i noe annet, kan du returnere varen/e innen 14 dager, uten å begrunne returårsaken.
Alle merkelapper på klærne MÅ være på ved retur!
Husk å fylle ut angrerettskjema som du finner her: https://www.regjeringen.no/upload/kilde/bld/skj/2001/0006/ddd/pdfv/285538-skjema_a_-bokmal.pdf
Varen som returneres skal være hel og i den stand den ble mottatt i, ubrukt og helst i samme emballasje (vi dekker ikke ny embalering).
Så snart vi har mottatt pakken krediteres beløpet for de varene som er returnert. Retur til oss tar lengre tid en serviceavtalen vi har med Posten på utesendelser av ordre. Vi sender sms straks returen er behandlet.

Salgsvarer eller metervarer taes ikke i retur!
Klær som blir revet av taggen med størrelse og pris kan ikke taes i retur! 
Vi tar ikke imot postoppkravspakker!
Returomkostninger dekkes av kunden! 


VARER SKADET UNDER TRANSPORT 
Dersom varen er skadet under transport, ta kontakt med ordrekontoret på 930 32609 snarest slik at vi får ordnet opp.
Lovverket henviser til at du gjør ting "innen rimelig tid" og vi tillater oss å tolke dette i denne sammenheng som mindre enn 3 virkedager fra du har fått mottaksmeldingen eller hentet produktet !

SOFIES VILLAS MILJØARBEID
Vi er opptatt av miljøet, og ønsker å være miljøvennlige. Derfor bruker vi kun papirposer, og resirkulerert papp fra våre leverandører ut til kunden som får tilsendt sin ordre fra nettbutikken. Vi sender ut store mengder papir daglig på alle våre ordre, angrerettskjema og bruksannvisninger vil nå ligge under informasjon på forsiden vår (høyre marg). Her kan du laste ned en pdf fil for å få den informasjonen du trenger.
Vi sender våre pakker som Klimanøytral Servicepakke et nytt produkt som har miljøvennlig framsendingsmåte.
.

Alle som har noe på hjertet, spørsmål, ros eller ris er hjertelig velkommen til å ta kontakt med: netshop@sofiesvilla.no  eller ring tlf. 0047 93032609 - CARPE DIEM! 

 

 

 

 

 

 

Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Innholdsfortegnelse:

Innledning

1.     Avtalen

2.     Partene

3.     Priser

4.     Avtaleinngåelsen

5.     Ordrebekreftelse

6.     Betaling

7.     Levering m.v.

8.     Risikoen for varen

9.     Angrerett

10.   Undersøkelsesplikt

11.   Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

12.   Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

13.   Kjøperens rettigheter ved mangel

14.   Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

15.   Garanti

16.   Personopplysninger

17.   Konfliktløsning

18.   Kildeliste

 

Innledning:

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av Forbrukerombudet.

Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse salgsbetingelsene.

I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten utfylles med relevante lovbestemmelser.

 

1. Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.

Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

 

2. Partene
Selger Firmanavn:
Kontaktadresse:
E-post:
Telefonnummer:                                         
Organisasjonsnummer:

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

 

3. Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift.

Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. (Vareleveranser til Svalbard eller Jan Mayen skal selges uten tillegg av merverdiavgift. (1)

 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren.

En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

5. Ordrebekreftelse

Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.

Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

 

6. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort (2) eller debetkort (3) ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen. (4)

Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse. (5)

Tilbyr selgeren etterfakturering, skal fakturaen til kjøperen utstedes ved forsendelse av varen. Forfallsfristen skal settes til minimum 14 dager fra kjøperen mottar forsendelsen.

Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette. 

Kjøpere under 18 år kan kun betale direkte ved selgerens levering av varen eller ved utlevering av varen ved postoppkrav. (6)

 

7. Levering m.v.

Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Skal selgeren sørge for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

 

8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

 

9. Angrerett

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser (7). Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettsskjema er mottatt. Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år.

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til selgerens rådighet. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen.

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig. 

Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. Det sistnevnte unntaket gjelder kun dersom selger klart og tydelig har opplyst om vilkårene for bortfall av angreretten på forseglingen.

 

10. Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler.

Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.

 

11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen.

Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.

Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert.

Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).(8)

Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).

 

12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.

 

13. Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren.

Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.

Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

 

14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.

Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens §46.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling.(9) Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.(10)

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr             + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. (11)

 

15. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 12 og 13.

 

16. Personopplysninger (12)

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.

Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning.

Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

 

17. Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.

 


18. Kildeliste

1. 
Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.

2. Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling.

3. Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.

4. Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for Sparebankforeningens og Finansnæringens hovedorganisasjon – Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11.

5. Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m.

6. Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april 1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2.

7. Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

9. Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.

10. Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

11. Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2.

12. Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger. 

Trykk Enter for å søke eller Esc for å lukke